Lengyelország tovább erősíti politikai pozícióit a NATO és az EU szövetségeiben, gazdasága és haderőfejlesztései pedig sok tekintetben Németországnál is fontosabb szereplővé emelték a régióban. A lengyel sztori azt mutatja, hogy kézzelfogható gazdasági hasznok és politikai mozgástér is jár annak, aki biztonságpolitikai kérdésekben nem megy szembe a nyugati szövetségesekkel. Létezne tehát alternatívája az orbáni keleti nyitásnak, ha a hibás helyzetértékelés és rövid távú személyes haszonszerzés igénye nem befolyásolná a magyar külpolitikai és gazdasági döntéseket.
Az Európai Bizottság múlt héten 200 millió eurós büntetéssel sújtotta a magyar államot, mert a kormány figyelmen kívül hagyta az Európai Bíróság egy korábbi elmarasztaló ítéletét. A helyzet ismerős lehet a lengyelek számára is: 2021-ben hasonló büntetést kapott Lengyelország, miután az akkori PiS-kormány a lengyel bírói hatalom leépítésére készült.
Mégsem lehetne kontrasztosabb a két ország helyzete 2024-ben. Miközben Orbán Viktor továbbra sem számíthat az EU-s támogatások újraindítására, a lengyel kormány már hónapok óta megkapta ezt a pénzt, és az EU végleg leállította a lengyelekkel szembeni jogállamisági eljárást. Hasonló a helyzet a NATO-ban: Lengyelország a szövetség legtöbbet költő és egyik legerősebb tagjává vált, Magyarországot viszont bizalmatlanság veszi körül az elhallgatott orosz hekkertámadás, illetve az orosz és kínai érdekekkel feltűnően egyező álláspontjai miatt.
Mit csináltak jobban a lengyelek? A lengyel politika már a covid-járvány és az orosz-ukrán háború eszkalációja előtt felismerte, hogy az éleződő amerikai-kínai ellentét a biztonsági kérdések felértékelődését hozhatja magával.
A lengyel kormány már jóval a 2022-es orosz eszkaláció előtt tiltakozott az EU orosz kapcsolatainak mélyítése ellen, különösen az Északi Áramlat 2 megépítése kapcsán. A lengyelek a Huawei elleni fellépésben is az egyik elsőkként léptek. Lengyelország ráadásul a nemcsak papolt a biztonságról: az ország évek óta teljesíti a NATO 2%-os GDP-arányos kiadási kötelezettségét.
Az idő pedig a lengyel álláspontot igazolta, és ennek hasznait élvezheti most az ország. Négy területen különösen látványos mindez. Egyrészt a haderőfejlesztés terén, ahol lengyel hadsereg olyan amerikai fegyverekhez fér hozzá, amelyeket az Egyesült Államok a megbízható szövetségeseknek tart fenn.
Másrészt az energiafüggetlenség terén, ahol az energiafüggőség csökkentésére kiépített infrastruktúra és a megfelelő politikai szándék miatt az ország Ukrajna megszállása után leválhatott az orosz szén- és gázimportról. Lengyelország első atomerőművei ma francia és amerikai segítséggel épülhetnek meg, orosz szerepvállalás ebben fel sem merülhetett.
Harmadrészt a kínai befektetések terén is jobban kalkuláltak a lengyel kormányok. Lengyelország sem mondott nemet a kínai cégeknek, de ezek gazdasági súlya közel sem akkora, mint Magyarországon, így annak is kisebb kockázata, hogy függőségi viszony alakuljon ki.
Végül ott van az EU-pénzek kérdése: elég volt a PiS-t váltó Tusk-kormány kevésbé bomlasztó hozzáállása ahhoz, hogy az Európai Bizottság feloldja a lengyel uniós támogatások befagyasztását.
Egyértelmű, hogy a helyes helyzetértékelésben szerepet játszottak a jobb lengyel adottságok is: az ország történelmi oroszellenessége, egy 40 milliós belső piac vagy a kiegyensúlyozottabb választási eredményeket hozó társadalmi és politikai berendezkedés.
Azonban Orbán Viktor előtt is nyitva állt a lehetőség egy nyugatbarát fordulatra, legkésőbb Ukrajna orosz lerohanásakor. Ehhez azonban fel kellett volna ismerni, hogy 2019 óta megváltoztak a játékszabályok: már nem lehet kijátszani egymás ellen nyugatot és keletet, és ugyan nem muszáj mindenben az EU-s vagy amerikai álláspontot követni, de a biztonság kérdésében nem lehet szembemenni a nyugati szövetség érdekeivel.
De lássuk be, nem csak a szándék hiányzott a váltásra. A mostanra pusztán a munkabérek mesterséges – és hosszú távon fenntarthatatlan – felpumpálására és a rokoni cégek kitömésére redukált NER gazdaságpolitikát a keleti beruházások tartják életben: Paks 2 és a kínai akkumulátorgyárak csarnokai ma létfontosságú munkát adnak a rendszer vállalkozóinak és nyomás alatt tartják a munkaerőpiacot.
Orbán Viktor olyan helyzetbe lavírozta magát és a NER-t, ahol egy esetleges nyugati reorientáció könnyen a rendszer végét is jelenthetné.
Így különösen kontrasztos Lengyelország és Magyarország helyzete. A lengyel politika minden korábbinál erősebben köteleződött el a nyugati szövetségek irányába, és ennek számtalan hasznát élvezi. Magyarország viszont az orbáni keleti nyitás foglya a hibás helyzetértékelés és a NER működési logikája miatt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.